(c)
2008 by CorsaTeam
webmaster by Krystian G.
|
OPEL
CORSA B model z 1997 roku
Na
podstawie informacji prasowej General Motors z marca 1997 roku.
W
Europie Corsa B była dostępna w nadwoziu trzy lub pięciodrzwiowym. Długość
nadwozia to 3729 mm a rozstaw kół wynosi 2443 mm, obie te wartości są
jednymi z największych w tej klasie, co przekłada się na ilość miejsca dla
pasażerów. Np. miejsce na nogi mierzone od punktu oparcia pięt do punktu
oparcia biodra wynosi 1032 mm z przodu i 902 mm z tyłu. Całkowita szerokość
1608 mm daje 1304 mm na poziomie ramion. Miejsca nad głową jest także
wystarczająco gdyż wysokość auta wynosi 1608 mm. Przestrzeń bagażowa dla
pięciu pasażerów wynosi 280 l w wersji pięciodrzwiowej i 260 l w wersji
trzydrzwiowej. Złożenie jednej części tylnych siedzeń daje pojemność 1050
l a obydwóch 1150 l. Kąt pochylenia tylnych siedzeń może być regulowany w
trzech zakres co daje możliwość poszerzenia przestrzeni bagażowej o 35 l bez
zmniejszania ilości siedzeń.
Krótko po swojej premierze w 1993 roku Corsa B otrzymała status lidera w
swojej klasie. Bezpieczna, przestronna i komfortowa z wieloma atrybutami dostępnymi
do tej pory w większych samochodach była dokładnie tym, czego klienci
oczekiwali w tym segmencie aut. Dwa style nadwozia odpowiadały różnym
potrzebom klientów. Wersja trzydrzwiowa przeznaczona była dla ludzi w stanie
wolnym lub rodzin potrzebujących drugi samochód. Wersja pięciodrzwiowa,
posiadająca prawie pionowe drzwi tylne bardziej pasowała na samochód
rodzinny. Styl samochodu przede wszystkim stanowił optymalną mieszankę formy
i funkcjonalności.
Wszystkie te zalety pozwoliły Corsie "trafić" nie tylko do typowych
nabywców małych samochodów ale także znaleźć nowy typ nabywców. Samochód
ten prawie przez cały czas sprzedaży zajmował pierwsze miejsce w swojej
klasie w Niemczech i przodował na rynku brytyjskim, hiszpańskim i
portugalskim. Należał do trójki najlepiej sprzedających się samochodów w
Europie (w swojej klasie).
Bardzo duży wpływ na odniesiony sukces miał fakt, że Corsa wyznaczyła nowy
wizerunek samochodu dla kierowców, dla których styl ważniejszy jest od wielkości.
"Zamiast demonstrować swój status przez swój samochód", mówił
Willibald Wagner, szef działu badania rynku Opla, "ci ludzie robią to
poprzez swoje wykształcenie, ubiór czy zachowanie i z rozmysłem wybierają mały
samochód, ponieważ większy nie jest im potrzebny".
Podczas gdy faktycznie duży procent nabywców Corsy może pochwalić się wyższym
wykształceniem (około 40% w Wielkiej Brytanii na przykład) to jednak Corsa
odpowiada ludziom o bardzo różnym statusie społecznym w wielu krajach.
Dotyczy to także przedziałów wiekowych. We Włoszech, Hiszpanii i Niemczech
najchętniej jest prowadzona przez ludzi w wieku od 18 do 30 lat, podczas gdy we
Francji i Wielkiej Brytanii przeważają ludzie w wieku od 31 do 45 lat. W
Niemczech, gdzie rynek małych samochodów nie jest zbyt duży (20 % całego
rynku samochodów), nabywcy Cors zarabiają średnio tyle samo co nabywcy
limuzyn.
Obok innowacji technicznych, bezpieczeństwa i wnętrza jednym z głównych
powodów popularności Corsy jest jej zewnętrzny wizerunek. Jej styl
odzwierciedla dokładnie to czym Corsa jest - inteligentnym i sympatycznym
samochodem. Razem z Tigrą, Corsa zdobyła ponad 20 międzynarodowych nagród za
styl i design.
Facelifting
'97
W 1997 roku Corsa przeszła
facelifting. Hideo Kodama, szef stylistów i nieoficjalny ojciec Corsy powiedział
"Po co zmieniać tak dobry wygląd?" Zgodnie z tymi słowami zespół
skoncentrował się na detalach, przyciągających wzrok i wyostrzających
pozytywne cechy. Najbardziej rzucające się w oczy zmiany to nowe zderzaki
bardziej trapezowy grill i większe chromowane logo. Nowy design był typową
transformacją Corsy: mały samochód Opla nieco urósł bez utraty czaru,
indywidualności i praktyczności. Dodatkowo zaoferowano 12 kolorów nadwozia i
różnokolorowe dywaniki, jednak zmiany techniczne sięgnęły dużo głębiej
niż zmiany stylistyki. Poprawiono karoserię, zawieszenie i wprowadzono
elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS), zrezygnowano ze starych ośmiozaworowych
silników na rzecz silników serii Ecotec. Zastosowano po raz pierwszy trzy
cylindrowy (z czterema zaworami na cylinder) silnik o mocy 55KM spalający
5.8l/100km. Opel pomyślał także o szczegółach codziennego życia kierowcy
udostępniając szereg praktycznych schowków i półek. Pomimo pełno
wymiarowej poduszki pasażera Corsa nadal posiada wygodny "schowek na rękawiczki".
Model '97 zachował ergonomiczną i przejrzystą deskę rozdzielczą. Zastąpiono
jednak dotychczasowy mechaniczny prędkościomierz wersją elektroniczną, która
jest dokładniejsza i cichsza. Pomiar zaczyna się już od 4 km/h co jest dużą
zaletą w terenie miejskim. Prędkościomierz ten może być w prosty i szybki
sposób przeprogramowany przez ASO Opla dla innych wymiarów opon. Każdy model
wyposażony jest trzyczęściowy wyświetlacz podający datę, godzinę,
temperaturę na zewnątrz oraz informacje z zamontowanego radia. Dodatkowo dostępny
jest ręcznie lub elektrycznie sterowane okno dachowe oraz klimatyzacja (CFC-free)
Silnik 1.0 12V
Kiedy Opel rozpoczął w
1991 roku pracę nad benzynowym silnikiem o pojemności 1l postawił mu dwa
zadania. Po pierwsze miał on rozszerzyć ofertę silnikową Corsy, który
obejmowała wtedy cztery silniki benzynowe i dwa silniki diesla o mocach od 45KM
do 106KM. Po drugie miał on zapewnić niespotykaną do tej pory efektywność.
Inżynierowie pracujący nad tym silnikiem spełnili wszystkie postawione
zadania. Nowy silnik miał być mniejszy, lżejszy, bardziej ekonomiczny i równocześnie
oferować większe osiągi i elastyczność. Dodatkowo miał cechować się niską
emisją zanieczyszczeń oraz niskimi kosztami serwisowania. Inżynierowie
jednomyślnie stwierdzili, że aby spełnić takie wymagania trzeba było
zastosować najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne. Dr. Joachim Quarg,
przewodzący zespołowi opracowującemu nowy silnik: "Wymóg pojemność 1
litra i zachowanie niezrównanej ekonomii nieuchronnie kierował nas w stronę
koncepcji trzech cylindrów". W rezultacie Opel jako pierwszy europejski
wytwórca samochodów zastosował silnik trzycylindrowy, dwunastozaworowy w
regularnej produkcji.
Z powodów termodynamicznych silniki o zapłonie iskrowym są najbardziej
efektywne przy pojemnościach cylindra około 500 cm3. Pojemność ta nie
powinna być mniejsza niż 300 cm3. Cztero-cylindrowy silnik o pojemności
cylindra 250 cm3 przekroczyłby ten limit. Trzy cylindry mają swoje zalety w
stosunku do czterech. Mniejsze tarcie wpływa na lepszą ekonomię, silnik może
być mniejszy i lżejszy a także szybszy na mniejszych obrotach.
Zawory pracują na dwóch wydrążonych w środku wałkach rozrządu. Każdy z
tych wałków waży 590 gm mniej od wałków konwencjonalnych. Są one wykonane
w procesie odlewu utwardzonego (kokilowego), który nie potrzebuje specjalnego
traktowania ani dodatkowego utwardzania co zwiększa ekologiczność procesu.
Ekstremalnie małe popychacze zaworów czy "mikor-hydrofiltry", są
najmniejsze z dotychczas opracowanych w silnikach samochodowych. Oprócz tego,
że ważą mniej i zapewniają większą efektywność trzy-cylindrowego
silnika, mają także inne zalety. Np. nie potrzebują konserwacji, od momentu
automatycznej regulacji zapewniają poprawny luz przez cały czas. Bardzo
zaawansowanym i niespotykanym w silnikach o takich pojemnościach rozwiązaniem
jest użycie małych krzywików popychających zamiast tłoków zaworowych.
Zmniejsza to tarcie w cylindrze o około 70%. Redukcja ta wpływa na późniejsze
oszczędności paliwa i większą trwałość. Na przykład według testów
EU93/116 silnik ten wymaga tylko 5.8l/100km. Decyduje to o tym, że Corsa 1.0
12V jest najbardziej ekonomicznym samochodem europejskim w swojej klasie. Jak większość
nowoczesnych silników ta 12-zaworowa jednostka napędowa używa systemu
sekwencyjnego wtrysku zapewniającego optymalną mieszankę paliwa i powietrza
dla efektywnego spalania. Nowością jest sposób przygotowania mieszanki,
bardziej ekologiczny i zapewniający ekonomiczniejsze zużycie paliwa przy
jednoczesnym zapewnieniu wymaganej mocy. Tak jak we wcześniejszych rozwiązaniach
końcówka wtryskiwacza wtryskuje paliwo w każdy otwór tak samo jak powietrze.
W procesie tym tworzy się mieszanka przypominająca parę. Dalej, mikroskopijne
otwory tworzą kropelki, które są wielkości 1/3 kropelek powstających
podczas konwencjonalnego wtryskiwania. Dopływ mieszanki do komory spalania jest
tak zaprojektowany, żeby paliwo nie osiadało na ściankach rury doprowadzającej
paliwo ani na ściankach cylindra. Jest to korzystne dla środowiska, ponieważ
zapobiega wydostawaniu się nie spalonego paliwa do atmosfery przez układ
wydechowy. Pomimo tych właściwości zespół pracował nad dalszym
zmniejszeniem emisji spalin. Jednym z wyników tych starań jest położenie trójdrożnego
konwertera katalitycznego (katalizator?) o zamkniętym obiegu, który został
umieszczony obok silnika bardzo blisko rury wydech. W rezultacie konwerter ten
nagrzewa się znacznie szybciej i nawet w czasie ruchu miejskiego, który
zazwyczaj ogranicza szybszą jazdę i wymusza dużo postojów (obie te rzeczy
powodują utratę ciepła w konwerterze) utrzymuje optymalną temperaturę
pracy. Dodatkowo czterozaworowy silnik został wyposażony w specjalny system
recyrkulacji spalin, który jest w precyzyjny sposób kontrolowany przez
elektronikę silnika i odgrywa kluczową rolę w procesie redykcji emisji spalin
i zużycia paliwa. W procesie zapłonu zastosowano nowy "system wczesnego
rozpoznawania". W normalnym układzie wtryskowym starter musi obrócić się
raz aby elektronika silnika mogła określić położenie wałka rozrządu. Dużą
zaletą nowego systemu jest fakt, że elektronika wie, jakie jest położenie wału
od razu po włączeniu zapłonu. W rezultacie silnik startuje bardzo szybko,
ponieważ pierwszy impuls wtryskowy jest zoptymalizowany poprzez eliminację
"obrotu poszukiwawczego" startera. Mieszanka jest zapalana przez
zaawansowany system funkcjonujący bez tradycyjnych komponentów takich jak
dystrybutor, centralna cewka zapłonowa czy wysokonapięciowe kable. Użyto
systemu zapłonu tak małego, że mieści się pomiędzy dwoma wałami rozrządu
i jest podłączony do systemu sterowania przez jeden niskonapięciowy kabel.
Aby było to możliwe, każdy cylinder zaopatrzono w cewkę zapłonową
umieszczoną na prawo powyżej kadłuba świecy zapłonowej. Cewki zasilane są
niskim napięciem ale w odpowiednim momencie zapewniają świecom wysokie napięcie
potrzebne do zapłonu. Zaletą tego rozwiązania jest brak ograniczeń na wielkość
struktury i eliminacja niektórych części mechanicznych. Świece także
funkcjonują lepiej, zapewniając kompletne spalanie mieszanki co powoduje niższą
emisję spalin. System zapłonu jest bezobsługowy a świece mają żywotność
określaną na minimum 60 000 km. Wiele wkładu włożono w podwyższenie
efektywności silnika i ochronę środowiska przez redukcję spalania i emisji
spalin. Na przykład czujnik spalania stukowego pozwala na optymalny stopień
sprężania (10.1:1) i pozwala silnikowi spalać paliwo oktanowo niższe o jeden
numer od 91 RON w górę bez ryzyka uszkodzeń. System zapłonowy jak inne
elementy silnika jest monitorowany i regulowany przez jednostkę sterującą
stworzoną przy współpracy z firmą BOSCH. Jednostka ta znana jako ECM (Electronic
Control Module) jest "mikro-hybrydowym" system o wiele bardziej
zminiaturyzowanym niż tradycyjne system (jego wymiary to 150 x 100 x 10 mm).
Jest też bardziej odporny na uderzenia i temperaturę. Pozwala to na
zamontowanie go bezpośrednio na rurze doprowadzającej (po raz pierwszy na świecie).
W czasie projektowania inżynierowie Opla rozważali różne możliwości, ale
pozostali przy koncepcji żeliwnego bloku silnika. Dr. Querg wyjaśniał, że
jest wiele ważnych powodów podjęcia takiej decyzji: "Jednym z czynników
wpływających na stopień wibracji trzy cylindrowego silnika jest odległość
pomiędzy cylindrami. Dlatego starano się aby była ona jak najmniejsza".
W rezultacie wynosi ona tylko 5.5 mm. Taka grubość metalu pomiędzy cylindrami
w silniku z aluminiowym blokiem powodowała by bardzo dużo komplikacji. Żeliwny
blok silnika jest krótszy i sztywniejszy od aluminiowego i bardziej efektywnie
redukuje głośność i wibracje. Jest także tańszy w produkcji o 50% a koszty
te można zainwestować w inne elementy silnika. Na przykład na przezwyciężenie
efektu pedału korbowego (?), który zachodzi w silniku z nieparzystą liczbą
cylindrów przez zastosowanie przeciwwag na wale korbowym. Opracowano także
specjalną aluminiową ramę drabinkową redukującą wibracje przez połączenie
podstaw silnika, które normalnie są instalowane osobno. Spokojna praca jest
osiągnięta przez precyzyjne położone kauczukowe podstawy. W efekcie blok
silnika waży tylko 21 kg. Cały silnik waży tylko 82.5 kg i jest o 12.5 kg lżejszy
niż cztero-cylindrowy silnik 1.2. Nowa jednostka jest także mniejsza ma długość
375 mm, szerokość 482 mm i wysokość 609 mm (1.2 litra: 490x533x636).
Aluminiowe głowice cylindrów także są lekkie (ważą 8.7 kg). Tłoki ważą
184.5 gm a razem ze sworzniami i prętami połączeniowymi ważą 615 gm.
Poza bezobsługowymi komponentami takimi jak system zapłonu, hydrauliczne
popychacze czy łańcuch wałka rozrządu, inżynierowie Opla opracowali inne
rozwiązania zmniejszające koszty serwisowe. Przykładem może być filtr
oleju, który normalnie w małych silnikach umieszczony jest na spodzie lub boku
silnika. W nowym silniku jest on umieszczony na górze przez co jest bardzo łatwo
dostępny. Ważny też jest fakt, że nie ma konieczność odzyskiwania
metalowych obudów gdyż filtr składa się z jednorazowych papierowych wkładów
i stałych mocowań, które mogą być ponownie używane. Użyte smary mogą być
spuszczone przez zanurzaną tubę, która dociera do dna miski olejowej lub
odwadnia poprzez zwykłe otwory śrubowe.
Trzy cylindrowy silnik o mocy 40 kW (55 KM) z pojemności 973 cm3, osiąga prędkość
160 km/h i potrzebuje 18 sekund na przyspieszenie do 100 km/h. Przyspieszenie z
80 do 120 km/h na piątym biegu zabiera mu 27.5 sekund. Maksymalny moment
obrotowy 82 Nm przy obrotach 2800. Minimum 90% tego momentu dostępne jest od
1500 do 5600 obrotów.
Pozostałe
silniki
Silniki o pojemności 1.2l i 1.4l
zostały usprawnione pod względem jakości pracy i ekonomii. W testach EU
93/119 silnik 1.2 zużywa tylko 6.5 l/100 km a 1.4 7.4 l/100 km. Oba silniki
wyposażone są w centralny wytrysk i elektroniczne sterowanie silnikiem z
czujnikiem spalania stukowego. Silnik 1.2 produkuje maksymalnie 88 Nm momentu
obrotowego prz 2 800 obrotach na minutę. Przy pięciobiegowej manualnej skrzyni
biegów osiąga prędkość 145 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 20 sekund.
Silnik 1.4 dostarcza 106 Nm momentu na 3000 obrotach. Jego maksymalna prędkość
to 155 km/h a przyspieszenie do 100 km/h to 15 sekund. Model z tym silnikiem może
być wyposażony w automatyczną skrzynię biegów,
Szesnastozaworowe silniki 1.4 i 1.6 z serii ECOTEC są kontrolowane przez
wyrafinowany system kontroli silnika. Systemy wtrysku i zapłonu obsługują każdy
z czterech cylindrów osobno zapewniając optymalną mieszankę
paliwowo-powietrzną dostarczaną przez dwudyszne końcówki w każdym
cylindrze. Stopień sprężania w tych silnikach wynosi 10.5:1 i jak inne
silniki benzynowe w Corsie posiadają bezpośredni wtrysk (bez dystrybutora) ze
zintegrowanym czujnikiem spalania stukowego. Silnik 1.4 produkuje 66 kW (90 KM)
mocy na 6000 obrotów i maksymalny moment 125 Nm na 4000 obrotów. 105 Nm jest
dostępnych już na 2 000 obrotów. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h na piątym
biegu zajmuje Corsie z tym silnikiem 16 sekund. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h
zajmuje jej tylko 11 sekund. Średnie spalanie utrzymuje się w okolicach
7.4l/100 km (wg EU 93/116). Silnik 1.6 16V to 78 kW (106 KM) mocy i maksymalne
prędkość 192 km/h. Podczas gdy maksymalny moment 146 Nm osiągany jest przy
4000 obrotów to 126 Nm jest dostępne już na 2000 obrotów. Przyspieszenie od
80 do 120 km/h na piątym biegu zajmuje Corsie GSi 14 sekund a sprint do 100
km/h 10.5 sekundy. Średnie spalanie (wg EU 93/116) wynosi 7.8 l/100 km.
Szeroką gamę silników kończą dwa silniki Diesla. W tych obu bardzo
ekonomicznych silnikach paliwo jest wtryskiwane pośrednio w komorę wirową. Na
każdą komorę spalania przypadają dwa zawory aktywowany przez górny wał
rozrządu. Oba posiadają elektroniczny kontroler recyrkulacji spalin,
katalizator z system podgrzewania i ceramicznymi świecami żarowymi. Znacznie ułatwia
to start zimnego silnika i zmniejsza emisję spalin w trakcie nagrzewania.
System zapewnia bardzo krótki czas nagrzewania, około 2 sekund przy
temperaturze na dworze -20 °C.
Diesel o pojemności 1.7 l ma moc 44 kW (60 KM) osiąganą przy 4400 obrotach i
dostarcza maksymalnego momentu 112 Nm na 2650 obrotach. Zużycie paliwa to 5.3
l/100 km (wg EU 93/116). Przyspiesza do 100 km/h w 16.5 sekundy osiągając
maksymalną prędkość 155 km/h. Silniejszy turbodoładowany silnik diesla o
pojemności 1.5 l dostarcza 49 kW (67 KM) mocy na 4600 obrotów i 132 Nm
maksymalnego momentu obrotowego osiąganego ma 2600 obrotach. Zużycie paliwa tp
5.4 l/100 km. Prędkość maksymalna 165 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h
trwa 14 sekund as od 80 do 120 km/h na piątym biegu 19 sekund.
Dostosowano przełożenia skrzyni biegów do każdego z użytych silników. Pięciobiegowa
skrzynia manualna jest teraz bardziej precyzyjna. Czterobiegowa automatyczna
skrzynia dla silnika 1.4 oferuje trzy tryby pracy (Ekonomiczny, Sportowy,
Zimowy) pozwalając dostosować styl jej pracy do własnych upodobań lub warunków
drogowych. W trybie ekonomicznym silnik pozostaje zawsze najbliżej najbardziej
ekonomicznych obrotów. Tryb sportowy włączany przez przycisk na gałce
przesuwa punkty zmiany biegów na wyższe prędkości obrotowe silnika aby
uzyskać jak najlepsze osiągi. Tryb zimowy uruchamia specjalny program, który
powoduje start z trzeciego biegu. Zapobiega to utracie przyczepności i
automatycznie wyłącza się powyżej prędkości 80 km/h.
Bezpieczeństwo
Corsa zawsze
zapewniała wysoki poziom bezpieczeństwa pod wszystkimi względami.
Specjaliści Opla z Centrum Badawczego w Russelsheim utrzymali
dotychczasową koncepcję podwozia skupiając się na modyfikacjach zwiększających
bezpieczeństwo jazdy i jakości sterowania. Rozstaw osi (2433 mm) i kół
(1387 mm z przodu i 1388 mm z tyłu) pozostał niezmieniony ale zostały
zmienione miejsca mocowań kolumn McPhersona z przodu poprawiając w ten
sposób charakterystykę zbieżności kół przednich. W podwoziu
zmodyfikowano elementy antyprzechyłowe i twardość sprężyn/amortyzatorów.
Helmut P. Schicho: "Modyfikacje te pozwalają kierowcy czuć większe
bezpieczeństwo a także zwiększają komfort jazdy i stopień
resorowania."
Sprawdzony design przedniego zawieszenia pozostał niezmieniony.
Zmieniono natomiast zwrotnicę osi przedniej, końcówki drążka
kierowniczego a także obniżono punkty mocowania ramy kontrolnej o 15
mm co zredukowało skoki układu sterowniczego przy pionowych ruchach
podwozia i zapewniło większą stabilność pojazdu. Opel zastosował
także - co jest rzadko spotykane w tej klasie aut - hydrauliczne tuleje
zamiast konwencjonalnych gumowych. Podniosło to wydajność układu
kierowniczego i zmniejszyło poziom hałasu. Jest on także lepiej
izolowany od przednich kół. Wszystkie wersje Corsy '97 są wyposażone
w stabilizator poprzeczny.
Tylne zawieszenie to nadal belka skrętna z mini-blokowymi sprężynami
i gazowymi amortyzatorami. Jednak sprężyny i amortyzatory dostosowano
do zmodyfikowanego podwozia. Większy stopień tłumienia sprężyn i
zmodyfikowane amortyzatory zredukowały kołysania poprzeczne samochodu
co poprawiło komfort i stabilność jazdy. Wszystkie Corsy są wyposażone
w sterowanie za pomocą mechanizmu zębatkowego z bezpieczna, absorbującą
energię kolumną kierownicy. Hydrauliczne wspomaganie kierownicy jest
dostępne dla wszystkich silników powyżej 60 KM.
Razem z NSK inżynierowie Opla skonstruowali elektryczne wspomaganie
kierownicy (EPS) dla Cors wyposażonych w nowy trzycylindrowy silnik
ECOTEC (od '98 wspomaganie to było dostępne we wszystkich wersjach
silnikowych). Jego zalety to mała waga, zmniejszone zużycie paliwa,
mniejsza szkodliwość dla środowiska i zmniejszona ilość komponentów
składowych.
EPS wspomaga kierownicę za pomocą elektrycznego silnika podłączonego
do kolumny kierownicy. 12 woltowy silniczek pobiera maksymalnie 45 amperów
i jest kontrolowany przez elektroniczny układ umieszczony we wnętrzu
kokpitu. Zapewnia to stały dostęp danych dotyczących momentu na kołach
sterujących, aktualnej prędkości samochodu i prędkości silnika.
Pozwala to systemowi EPS na precyzyjne wspomaganie kierownicy podczas
manewrowania. Odczucie wspomagania jest takie samo jak przy
konwencjonalnym układzie we wszystkich sytuacjach. Drobiazgowe i
obszerne testy doprowadziły do uzależnienia siły wspomagania od prędkości
pojazdu co daje znacznie lepsze efekty przy wyższych prędkościach.
EPS ma więcej zalet niż tradycyjne układy wspomagania. Razem z modułem
kontrolnym waży on ok. 8 kg i w ten sposób jest lżejszy o ponad 1 kg
od porównywalnych systemów hydraulicznych. Co ważniejsze, EPS pobiera
energię tylko gdy akurat pracuje, zmniejszając w ten sposób zużycie
paliwa o 2 do 5 % w zależności od warunków. System jest także łatwiejszy
w montażu na linii produkcyjnej.
Corsa wyposażona jest w skośnie dwuobwodowy układ hamulcowy z
tarczami hamulcowymi o średnicy 236 mm (256 mm w GSi) z przodu
(wentylowanymi w wersjach 1.4 16V i GSi). Tylna oś wyposażona jest w
200 mm samoregulujące się hamulce bębnowe. Wszystkie modele wyposażone
są w 8 calowe wspomaganie hamulców, które zapewnia szybką reakcję i
dobre wyczucie hamulców. W wersjach z silnikami powyżej 1.4 wyposażone
są w zawór zależny od obciążenia. Czterokanałowy system
anty-blokujący (ABS) jest standardem w wersji GSi i montowany na życzenie
w pozostałych modelach. Podstawowe wersje Corsy wyposażone są w opony
145/80 R13 montowane na felgach 5Jx13. Inne wersje to opony 165/70 R13 a
w GSi 185/60 R14 na felgach 5.5Jx14. Najwyższe wersje wyposażone są w
opony 165/65 R14 montowane na felgach aluminiowych dostępnych w każdej
wersji na życzenie. Wszystkie modele wyposażone są w pełno wymiarowe
koło zapasowe.
Corsa zawsze wprowadzała nowe trendy w swojej klasie jeśli chodzi o
bezpieczeństwo pasażerów. Stabilna kabina pasażerska, system
"mocowania" pasażerów z regulowanymi zagłówkami na
wszystkich siedzeniach, napinacze pasów, system anty-nurkujący w
fotelach i podwójne stalowe wzmocnienia w drzwiach ustaliły nowy
standard podczas premiery samochodu w 1993 roku. Dodanie w 1994 pełno
wymiarowych poduszek powietrznych (67l pojemności po stronie kierowcy i
100l po stronie pasażera) także było nowością w tej klasie aut. W
1997 bezpieczeństwo bierne zostało zwiększone przez szereg
dodatkowych własności. Na przykład zwiększono ochronę przed
obiektami przewożonymi w bagażniku. Wzmocniono zawiasy przymocowane
bezpiecznie do nadkola i tunelu centralnego, wzmocniono oparcia siedzeń
i system blokujący położenie oparć aktywowany w przypadku kolizji.
Nie ma publikowanych oficjalnych testów bezpieczeństwa pod kątem
przewożonych bagaży ale Corsa jak wszystkie modele Opla przeszła dokładne
testy wewnętrzne. Testy zderzeniowe obejmują przypadek całkowitego załadowania
jak i przypadek gdy w bagażniku znajdują się dwie 18 kg skrzynie
umieszczone 200 mm od oparć tylnych siedzeń. Dobre wyniki zderzeniowe
Corsy bazują na stabilności przedziału pasażerskiego. Stabilność
ta była jednym z głównych celów zmiany przedniego zawieszenia.
Pojazd oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa zarówno w czołowych jak i
bocznych kolizjach dzięki drobiazgowo testowanej strukturze
zoptymalizowanej komputerowo. W razie uderzenia czołowego, przednie
zawieszenie, nadkola i błotniki wraz ze zderzakami tworzą ścieżkę
po której rozprowadzana jest siła uderzenia. Przez przedział pasażerski
siła ta jest przenoszona przez specjalnie wzmocniony pas, tunel
centralny, podłużnicę boczną i drzwi. Przedział pasażerski
pozostaje nienaruszony tak długo jak jest to możliwe, nawet podczas
silnych kolizji. Podczas kolizji bocznych, poprzeczne elementy struktury
przenoszą siłę uderzenia na nie uderzoną stronę co bardzo poprawia
bezpieczeństwo nawet podczas bardzo trudnych warunków kolizji.
Dodatkowo na dobre wyniki zderzeniowe ma wpływ układ kluczowych
elementów samochodu. Na przykład dostępna strefa zgniotu została
zoptymalizowana przez umożliwienie odłączenia się podczas kolizji
czołowej dwóch tylnych śrub mocujących silnik. Obniżenie w ten sposób
silnika przedłuża strefę zgniotu o dodatkowe 100 mm.
Aby ograniczyć uszkodzenia w obszarze kolumny kierownicy, Opel wyposażył
Corsę w deformowalną, absorbującą energię kolumnę kierownicy z
dwoma teleskopowymi trzonami mocowanymi przez parę uniwersalnych połączeń.
Stabilne połączenie całego systemu kierowniczego to przegrody i
tunelu centralnego zapewnia, że koło kierownicy pozostanie w pozycji
optymalnej do odpalenia podzuszki powietrznej kierowcy nawet podczas
poważnych kolizji.
Opel Corsa jako pierwszy samochód w swojej klasie był wyposażony w
podwójne wzmocnienia drzwi i napinacze pasów bezpieczeństwa na
przednich siedzeniach. Belki wzmacniające są tak zaprojektowane, aby
zredukować możliwość penetracji samochodu przez uderzający obiekt i
przenieść siłę uderzenia na nie uderzone elementy nadwozia. Dodatkową
własnością tego rozwiązania jest wzmocnienie słupków B i
zabezpieczenie zamków i zawiasów w drzwiach. Dodatkowo wzmocniono płytę
podłogową, siedzenia a także dodatkowo wypełnienie drzwi pianką
absorbująca energię co jeszcze bardziej podwyższyło odporność
nadwozia na zderzenie.
Razem z nową tapicerką wykonaną z miękkiej i trwałej tkaniny,
siedzenia oferują lepsze trzymanie boczne. Zagłówki stanowią jedną
całość i są także dostępne dla wszystkich siedzeń (także z tyłu).
Włożono także wiele wysiłku w ulepszenie zabezpieczeń
antykorozyjnych. Ponad dwie-trzecie metalowych elementów jest
ocynkowana a w złączeniach użyto elastycznego szczeliwa. Przednie
nadkola wykonane są z odzyskiwalnego plipropyleny chroniącego przed
uderzeniami kamieni i korozją.
|
|
| |
|
GG: 210977
|